ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Институции
Криминални
Общество
Бизнес
Ето какви промени предвижда МОН в учебните програми
Автор: ИА Фокус 15:56 / 27.07.2023Коментари (1)154
©
Министерството на образованието и науката предлага промени в учебните програми по общообразователните учебни предмети от I до X клас. Целта е тяхното усъвършенстване и актуализиране в няколко насоки, съобщиха от МОН.

Първата група промени са за отпадане на теми, очаквани резултати и понятия. Това се прави по български език и литература (БЕЛ), математика, информатика, философия, география и икономика, физика и астрономия, химия и опазване на околната среда, биология и здравно образование. По география и икономика например отпада понятието "отрасъл“; а по БЕЛ – анотация и делово писмо.

Друга промяна е свързана с преместване на теми, очаквани резултати и понятия в друг клас в рамките на етапа – по БЕЛ, математика, география и икономика и химия и опазване на околната среда. Например Вазовите "Левски“ от "Епопея на забравените“ и "Под игото“ да се преместват от Х в IX клас, за да се освободи учебно време за десетокласниците да се подготвят за Национално външно оценяване. По математика понятието "Проста лихва“ се премества от V в VII клас, а темата "Еднаквости в равнината“ преминава от общообразователна в разширена подготовка.

Нови понятия и очаквани резултати се включват по география и икономика, химия и опазване на околната среда и биология и здравно образование. Например по география и икономика се въвежда понятието "кръгова икономика“, а по човекът и природата се добавят примерни интегрирани теми за лабораторни работи и проектни дейности в частта "Единство на природата“.

Отпада и изискването за минимален брой оценки за учебен срок по чужди езици в VIII – X клас.

Предложените промени в учебните програми за началния образователен етап са малко и се отнасят до учебните предмети: български език и литература за I – IV клас, изобразително изкуство за I клас, технологии и предприемачество за I – IV клас, родинознание за II клас, човекът и обществото за III клас.

В прогимназиален и първи гимназиален етап са заложени промени по български език и литература за V – X клас, математика за V – X клас, информатика за VIII клас, география и икономика за V – X клас, философия за VIII и X клас, човекът и природата V и VI клас, биология и здравно образование за VII – X клас, физика и астрономия за VII – X клас, химия и опазване на околната среда за VIII – X клас.

И в трите етапа не са предложени съдържателни промени по история и цивилизации, музика и чужд език.

Предлагат се промени във всички учебни програми по Физическо възпитание и спорт от I до XII клас, насочени към прецизиране на учебното съдържание, съобразно наличната материалната база, двигателните умения и способности на учениците. Разширява се обхватът на възможните избираеми области по физическо възпитание и спорт, например - шахмат и ракетни спортове.

Промените в учебните програми са свързани с оптимизирането им съобразно възрастовите особености на учениците и с обогатяване на междупредметните връзки. По география и икономика изчисляването на действителни разстояния по карта с помощта на числен мащаб ще се изучава вече не в V клас, а в VII клас, като това е съобразено със знанията, уменията и отношенията, формирани от учебния предмет математика. С цел прецизиране е направена замяна на понятието "стопанство“ с понятието "икономика“.

За по-голяма яснота основните формули за величини и закономерности в учебните програми по физика и астрономия се изнасят в отделни таблици.

Актуализираните учебни програми ще влизат в сила стъпка по стъпка, за да се осигури възможността за осъществяване на разместването между класовете. За учебната 2023 – 2024 година – за I, II, III, IV, V и VIII клас, за 2024 – 2025 години – за VI и IX клас, а за учебната 2025 – 2026 година – за VII и X клас. До одобряването на нови учебници се използват съществуващите.

Предложените промени са в резултат на приключилия цялостен преглед на приложимостта на програмите през 2022 година. Прегледът включваше анкети сред учители върху учебните програми по всички общообразователни учебни предмети от I до X клас, изготвяне на становища на работни групи (по две за всеки учебен предмет, като в екипите участваха и учители, предложени от социалните партньори), анкетни проучвания за мнението на учениците за обучението по общообразователните учебни предмети, включително и професионално социологическо проучване (с мнението на родителите и учениците за учебното съдържание в I - X клас). Народно събрание. Част от прегледа беше и дискусията с депутати от Комисията по образованието и науката в 48. Народно събрание. Важна роля за предлаганите промени имаха и срещите и консултациите с методиците и психолозите, на които се обсъждаха резултатите от становищата и анкетите.







Зареждане! Моля, изчакайте ...
0
 
 
Дивотията продължава! Задачата на образованието е да внесе култура относно фундаменталните знания за всичко случващо се около нас! Вече специализацията разглежда детайла в една система! Как един ученик може да си представи и свърже нещо с нещо друго когато никога не е чувал за него? Най-простия пример е един Очен лекар! Как този ще разбере твоите зрителни проблеми след като не е чувал за Физиката на Оптиката която обяснява всички проблеми в една оптична система. Не е чувал и с помоща на коя методика сепизследват те. Защото едно око не просто само неговата Анатомия! А Анатомия която инициира Оптична система. И е подчинена на постулатите и законите в Оптиката. И за това към този момент няма един Очен лекар който да разбира от тези проблеми! - Не само тук!) Но в Целия свят! Заради което сме свидетели да чуем съвършени глупости от представителите на тази гилдия! От простеия Очен лекар до Академика! Че и си измислят способности които един зрителен орган и неговия мозъчен център не притежават! Но това е голата истина! Да не говоря колко хора са изоставени на произвола на съдбета заради неразбирането на тази материя! Погазени от различните министри и високи специалисти в това Министерство на Здравеопазването. Но да не подхващам и други примери! Да речем този за проблема с Бюджета! Бюджет не може да се напрлави от прости хора! Той е комплекс от начина на формиране на отделните показатели и тяхната свързаност! Но за това трябва да държиш сметка и по какъв начин се разходват - разпиляват отделните ресурси ! Кой какво и защо? Така че, образивателната система е нещото което трябва да хвърли светлина по всичките тези въпроси!
Коментарите са на публикуващите ги. Sofia24.bg не носи отговорност за съдържанието им! Всички коментиращи са се съгласили с Правилата за публикуване на коментари.

Още новини от Национални новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Май 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
Катастрофа с президента на Иран
Скандал за реорганизацията на движението в центъра на София
Парламентарни избори 2024
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Матури 2024 г.
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в София и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли да се дадат повече права на районните кметове?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
София
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0700 45 024

novini@sofia24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Софиянци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията