
ЗАРЕЖДАНЕ...
Европейската комисия погна SHEIN: Предлагали са фалшиви отстъпки, измамни етикети и подвеждаща информация за стоките | ||||||
| ||||||
Действията на мрежата за сътрудничество в областта на защитата на потребителите срещу SHEIN се ръководят от компетентните национални органи на Белгия, Франция, Ирландия и Нидерландия под координацията на Европейската комисия. Основни елементи на координираните действия на мрежата за сътрудничество в областта на защитата на потребителите Разследването обхваща широк спектър от практики, с които потребителите се сблъскват, докато пазаруват от SHEIN, и които са в нарушение на правото на ЕС, включително: - Фалшиви отстъпки: преструвайки се, че предлага по-добри сделки, като показва намаления на цените, които не се основават на действителните "предишни цени“. - Продажба под налягане: поставяне на потребителите под натиск да завършат покупките си, като използват тактики като фалшиви крайни срокове за покупки. - Липсваща, неточна и подвеждаща информация: показване на непълна и неточна информация относно законните права на потребителите да връщат стоки и да получават възстановяване на суми, както и липса на обработка на връщането и възстановяването на суми в съответствие със съответните права на потребителите. - Измамни етикети на продукти: използване на етикети на продукти, които подсказват, че продуктът предлага нещо специално, когато в действителност съответната характеристика се изисква от закона. - Заблуждаващи твърдения за устойчивост: Предоставяне на невярна или подвеждаща информация относно ползите за устойчивостта на неговите продукти. - Скрити данни за контакт: Потребителите не могат лесно да се свържат с SHEIN за въпроси или оплаквания. Освен това мрежата за СОЗП поиска информация от SHEIN, за да оцени съответствието ѝ с допълнителни задължения съгласно законодателството на ЕС за защита на потребителите, като например задължението да се гарантира, че класирането, отзивите и рейтингите на продуктите не се представят на потребителите по подвеждащ начин. Мрежата също така проучва дали SHEIN информира потребителите за начина, по който задълженията по договора се поделят между трета страна продавач и SHEIN (когато е приложимо), и дали правата на потребителите не се прилагат за договора в случаите, когато третата страна продавач не е търговец. Това действие по правоприлагане допълва текущото проучване на Законодателния акт за цифровите услуги, проведено от Комисията. И двете действия имат за цел да осигурят безопасна и надеждна онлайн среда, в която правата на потребителите в Европа са напълно защитени. Следващи стъпки SHEIN разполага с един месец, за да отговори на констатациите на мрежата за сътрудничество в областта на защитата на потребителите и да предложи ангажименти относно начина, по който те ще се справят с установените проблеми, свързани със законодателството за защита на потребителите. В зависимост от отговора на SHEIN мрежата за СОЗП може да започне диалог с дружеството. Ако SHEIN не отговори на опасенията, изразени от мрежата за СОЗП, националните органи могат да предприемат мерки за правоприлагане, за да гарантират спазването. Това включва възможността за налагане на глоби въз основа на годишния оборот на SHEIN в съответните държави — членки на ЕС. Контекст На 5 февруари 2025 г. Комисията публикува съобщение относно всеобхватен инструментариум на ЕС за безопасна и устойчива електронна търговия. В съобщението се очертава как предизвикателствата, породени от вноса чрез електронна търговия, могат да бъдат преодолени на всеки етап от жизнения цикъл на продукта. Съвместните действия по правоприлагане от страна на мрежата за сътрудничество в областта на защитата на потребителите и тясната им координация, по-специално с действията на Комисията по правоприлагане съгласно Законодателния акт за цифровите услуги, са неразделна и съществена част от този подход. Освен това в Регламента относно общата безопасност на продуктите (РОБП) се изисква за всички потребителски продукти да има икономически оператор, установен в ЕС, който да гарантира спазването на изискванията за безопасност на продуктите. Съгласно Регламента за сътрудничество в областта на защитата на потребителите (СОЗП) националните органи за защита на потребителите на 27-те държави — членки на ЕС, Норвегия и Исландия образуват заедно мрежата за СОЗП, за да разследват и прилагат законодателството на ЕС за защита на потребителите срещу трансгранични нарушения. Европейската комисия улеснява и при определени обстоятелства координира такива съвместни действия по разследване и правоприлагане. Задълженията в областта на потребителското право, на които мрежата за СОЗП се позовава по отношение на SHEIN, могат да бъдат намерени в Директивата за нелоялните търговски практики, Директивата за правата на потребителите, Директивата относно обозначаването на цените и Директивата за електронната търговия. SHEIN беше определена за много голяма онлайн платформа (VLOP) на 26 април 2024 г. съгласно Законодателния акт за цифровите услуги. Четири месеца след определянето си SHEIN трябваше да изпълни най-строгите задължения, приложими за МГОП. Те включват задължението за надлежна оценка и смекчаване на всички системни рискове, произтичащи от нейните услуги. Понастоящем Комисията извършва разследвания във връзка със Законодателния акт за цифровите услуги по отношение на SHEIN, които се отнасят, наред с другото, до наличието на незаконно съдържание и стоки на пазара на SHEIN, прозрачността на неговите системи за препоръчване и мерките за намаляване на рисковете, свързани със защитата на потребителите, общественото здраве и благосъстоянието на потребителите. Координираните действия на мрежата за сътрудничество в областта на защитата на потребителите срещу SHEIN не засягат текущите производства на националните органи. Италианският орган за защита на конкуренцията обяви национално производство във връзка с търговските практики на SHEIN . По подобен начин координираните действия не засягат разследванията и производствата, които Европейската комисия е започнала съгласно Законодателния акт за цифровите услуги или може да реши да започне в бъдеще. Освен това координираното действие не изключва текущи или бъдещи действия по правоприлагане от страна на органите за надзор на пазара съгласно законодателството в областта на безопасността на продуктите. Разследването на мрежата за сътрудничество в областта на защитата на потребителите се подкрепя и от статистическа информация от европейските потребителски центрове относно най-често срещаните проблеми при жалбите на потребители срещу SHEIN. |
За контакти:
тел.: 0700 45 024
novini@sofia24.bg