ИЗПРАТИ НОВИНА
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Вход
close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
София
Спортни
Регионални
България
Международни
Любопитно
Галерии
Личности
RSS
Всички
Други
Бизнес
Институции
Криминални
Общество
Инж. Ангел Джоргов: Приключваме пренареждането на жълтите павета и ремонтите в София до 15-и септември
Автор: Петя Кузева 17:18 / 03.08.2023Коментари (0)239
Инж. Ангел Джоргов - заместник-кмет на Столична община с ресор "Обществено строителство“ в интервю за "Фокус" 

Инж. Джоргов, срещаме се на проверка на работата на "Трейс Груп" по пренареждане на жълтите павета на бул. "Цар Освободител" в отсечката между бул. "Васил Левски" и ул. "15 ноември". Как върви поредното пренареждане на жълтите павета?

Ремонтът започна преди около три седмици, като първоначално се демонтираха паветата, започна процесът по сортиране на самите павета и след изпитвания, които бяха направени за четвърти път на пътната основа, които показаха наистина, че пътната основа е с необходимите характеристики, че и доста по-големи, и причината не е в нея, се пристъпи към повторното нареждане, с едни промени в технологията на нареждане, които се съгласуваха с НИНКН. Искахме и една емулсия да се използва, но не ни се разреши, тъй като се отклонява от автоматичната технология въпросната емулсия. Но с подобрения на технологията и при стриктно спазване на въпросната технология, за което и Столична община, и строителният надзор упражняват сериозен контрол. Говорихме и със строителя да има необходимия брой бригадири, технически ръководители и т.н. Започна въпросното пренареждане. Тези около 150 квадрата, които вече са наредени, според нас са с необходимото качество и най-важното – с необходимия минимален размер на фугите между паветата.

Колко възпитателно подействаха огромните глоби на изпълнителите, така да го наречем?

По всички наши договори глобите за качество и за срок са в необходимия обем, така че да ги стряска. Включително сме имали и дела, че съгласно тръжните процедури, съгласно договора, глобите са прекалено големи. Надявам се, че действат възпитателно, тъй като в крайна сметка, строителите работят на първо място за пари, на второ място за репутация и т.н. Ние сме направили от наша страна нужното глобите да са стряскащи. Оттам нататък самата строителна работа е в ръцете на самите строители, тъй като ние затова сме ги наели, затова им се плаща от данъците на хората за изграждането на всеки един обект. Надяваме се на тяхната съвест и наистина от финансова гледна точка, да не искат да се забавят и да работят некачествено.

Няма как да следите всяка минута работата по всяко едно паве, тя продължава и в момента. Съблюдавате ли и как контролирате това да няма пак кадри в социалните мрежи с разбито жълто паве?

Вижте, ние първо глобихме изпълнителя два пъти по 100 000 лева. Това го знаят не само софиянци, но и цяла България. Изисквали сме от тях всеки един работник да бъде надлежно инструктиран. Сега, всички сме наясно, че няма как и самите те да гледат в ръцете на всеки един работник. И тук опираме до съвестта и отговорността на всеки един служител на въпросната фирма. Сега, доколко трябва да се спираме на проблема с кадрите и в строителството, и в ресторантьорството, и във всяка една сфера в България, е отделен въпрос, в който не искам да влизам. Но ние, по наша линия, на Столична община, включително и надзорниците, които са тук, фирмата за строителен надзор, упражняват необходимия контрол и нееднократно и устно, и писмено сме инструктирали строителите какво може и какво не може да се прави. Те неслучайно, фирмата, която изпълнява обекта, е сертифицирана и може да работи обекти, които са културна ценност. Като надявам се и съм сигурен, че всяка една фирма, която има такъв документ и може да участва в такива поръчки и да строи такива обекти, е положила усилия и като й е издадено разрешението, те са инструктирани какво може и какво не може да се прави, дали на паважа, дали на фасадата на някоя сграда културна ценност, или на някой друг обект.

Споменахте проблемът с кадрите. Аз лично съм свидетел, защото направих преди месец записах в репортаж работниците по трамвайната линия в близост до спирка "Планинец“ на трамвай №5, също и тези при спирка "Павлово“. Имаше и албанци, а българските им колегите заварчици ми казаха, че – да, на българите не им се работи тази работа навън. Колко процента са наетите хора от чужбина?

Специално на нашите обекти не мога да кажа колко процента са, но има видове дейности – това, което вие казахте, заварчици и шлосери, изключително трудно се намират в България. Това е тежък труд, който хората не искат да работят. От друга гледна точка, инфраструктурата в София винаги знаем, че се гледа под лупа и самите работници. Едно е да влезеш някъде зад ограда на някаква сграда и буквално две години да правиш каквото си искаш, и накрая евентуално при приемателната комисия да се видят някакви дефекти. Друго е в инфраструктурата, която колкото и да е заградено, да е обезопасено, няма как линеен обект 5-6 километра – всеки ден тяхната работа се вижда от хората. И разбира се, повечето пъти основателно има критики и от наша страна, и медии, и хора, но в един момент самите строителни работници предпочитат другите обекти, а не по инфраструктурата, което допълнително усложнява ситуацията. Но в крайна сметка, ние затова сме тук, доколкото можем – уверявам ви, че и аз, и колегите от Столична община полагаме необходимия контрол така, че тези дефекти и некачествено изпълнение наистина да са сведени до минимум. Наистина проблемът с работната ръка в строителството към момента е много сериозен. Такъв проблем имат и редица други държави. Доколкото ми е известно, колегите в Румъния също изпитват подобни затруднения, като и самата държава полага усилия така, че да помогне на строителния сектор и въпросните дейности да станат отново привлекателни за хората. Там четвърти път вече изменят формулата на индексация сега заради инфлацията. Доколкото съм запознат, не знам дали са го приели вече – има предложения да се помогне с осигуровките на работниците, които са ангажирани в сферата на строителството, така, че да може де факто по този начин да се увеличат заплатите на самите хора, когато осигуровките ги поеме държавата, само и само да се привлекат отново кадри в тази сфера, която и за икономиката е една от основните за нашата държавата.

Читателите на "Фокус“ все пак да очакват прочетат конкретни срокове за изпълнение. Отсечката между бул. "Васил Левски“ и ул. "15 ноември“, кога ще бъде отворена за движение? Дори прогнозируемо?

Надяваме се на 15 септември, като ние сме говорили и със строителите, разбира се, не да се бавят, но на първо място е качественото нареждане и на второ място, надявам се, че ще успеем за първия учебен ден да облекчим трафика тук. Тъй като знаете, сега, август месец, е добре, но от 15 септември всеки столичани знае разликата между 14 и 15 септември в трафика.

Някой ще каже: "Таймингът е добър – точно преди местните избори“. Или съвпадение?

Не, така е и договорът. Ние се опитваме не само на този обект, там, където е възможно, тежките организации да приключат до средата на септември, в най-лошия случай – до началото на октомври. Не навсякъде е възможно. Зависими сме от атмосферните условия. Сега това лято три месеца ни валя, да не прозвучи като оправдание, и сега от един месец ни е жега и дори сме инструктирали и сме пуснали официално писма до всичките ни строители – то има и наредба, която указва как се работи при извънредни горещини, наистина да работят сутрин от рано, вечер, ако може по-късно да се работи, а в най-топлите часове да не работят, тъй като освен сроковете, разбира се, качеството, за нас са много важни животът и здравето на хората.

Проверка на "Фокус“ го потвърди преди месец. Работниците ми казаха: "Гъвкави са и началниците. Работим сутрин до към 14.00 часа и после – не“, така че от това нямат оплаквания.

Вижте, то, ако трябва да говорим за срокове и за бързина на изпълнение, то и в 15.00 часа на 40 градуса човекът – на първо място е здравето, разбира се, но нали се сещате той колко квадратни метра ще нареди? Така че дори сме пуснали официално писмо, с риск самите строители да се оправдават за сроковете, да спазват тази наредба и в следобедните часове по възможност да не работят на пряка слънчева светлина. Останалите големи обекти – знаете, повече от 10 големи обекта изпълняваме към момента. Навсякъде има достатъчно хора и механизация и там, където е възможно – разбира се, че някои започнаха по-късно, гледаме сериозните и затрудняващите придвижването на гражданите организации и движение да поприключват до есента. Някои обекти вече ги приключихме, други се надяваме до седмици да приключат. Вчера бяхме на "Чепинско шосе“, което до 15 септември също ще бъде напълно готово – 10 км нова улица. Пуснахме "Николай Коперник“. Предстои последният етап от "Ломско шосе“ да започне от 6-7 август, връзката с "Обелски път“, а на останалите участъци вече е положен и износващият пласт. Така че на много места се работи. Работим и над 10 цялостно вътрешноквартални улички, част от тях вече приключиха, други се надяваме до септември-октомври също да приключат. И разбира се, по инфраструктурата – текущите ремонти и изграждането на тротоарите. Тази година знаете, че в пъти повече тротоари се ремонтират и се строят както по наша линия, така и по линия на районните администрации. Но грубо казано, кръпките, които се правят, и текущите и локалните ремонти на пътната инфраструктура се опитваме, както всяка година, да поприключат сериозно до 15 септември, след което вече някъде, ако има нужда, единични дупки да се кърпят така, че да не затрудняваме движението. До месец се надяваме, че ще приключат и ремонтните дейности на ул. "6-ти септември“ и този на ул. "Шишман“.

А на бизнеса по улиците, тези две улици в сърцето на София, които от край време са затворени, какво бихте могли да препоръчате?

90% от улицата е отворена за движение. Както казах, има дни, в които не е възможно да се работи. И ако при оформянето на окончателното плащане строителят е пресрочил тези дни, на него му се налага санкция. Към момента, с тези три месеца, които бяха дъждовните тази пролет, и тук, зад мен, не сме извън срока на договора. Тези дни не са поредни и ние, включително и строителният надзор, спираме работите, когато съгласно Правилника за изпълнение и приемане на строително-монтажни работи, не трябва да се работи. Има мокри процеси. Тогава ви уверявам, че на всеки един обект на Столична община не се работи. Ако по вина на строителя някъде е излязъл извън графика, разбира се, ние налагаме санкциите, които по всеки един договор са достатъчно сурови и от финансова гледна точка.

Трамвай №5 кога се очаква най-накрая да може да стигне до последната си спирка?

Там остават буквално 200 метра релсов път и се надяваме, че до средата на септември сериозните строително-монтажни работи ще приключат и да започнем единични и комплексни изпитания, така, както предния път, и въвеждане в експлоатация. Така че тази есен ще работи и трасето до "Княжево“. Успоредно с това се ремонтира и спирката на "Княжево“, която не беше в проекта, но имаше нужда от ремонт. В момента се извършват и пътни работи на споделеното трасе в "Княжево“.


Още по темата: общо новини по темата: 414
09.05.2024 »
09.05.2024 »
09.05.2024 »
09.05.2024 »
09.05.2024 »
08.05.2024 »
предишна страница [ 1/69 ] следващата страница






Зареждане! Моля, изчакайте ...

Все още няма коментари към статията. Бъди първият, който ще напише коментар!

Още новини от Софийски новини:

ИЗПРАТИ НОВИНА
« Май 2024 г. »
пон
вто
сря
чтв
пет
съб
нед
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Виж още:
Актуални теми
ТВ и шоу сезон 2023/2024 г.
Лоша инфраструктура в София
Грипна епидемия обхвана страната
Парламентарни избори 2024
Реформи в БДЖ
назад 1 2 3 4 5 напред
Абонамент
Абонирайте се за mail бюлетина ни !
Абонирайте се за нашия e-mail и ще получавате на личната си поща информация за случващото се в София и региона.
e-mail:
Анкета
Трябва ли да се дадат повече права на районните кметове?
Да
Не
Не мога да преценя
РАЗДЕЛИ:
Новини
Спорт
Справочник
Обяви
Потребители
ГРАДОВЕ:
София
Пловдив
Варна
Бургас
Русе
Благоевград
ЗА НАС:

За контакти:

тел.: 0700 45 024

novini@sofia24.bg

За реклама:

Тарифи (виж)

тел.: 0887 45 24 24

office@mg24.bg

Екип
Правила
Софиянци във facebook
RSS за новините
Футбол на живо по телевизията