
ЗАРЕЖДАНЕ...
Контрера: Публична тайна е, че София не управлява добре своето имущество | ||||||
| ||||||
На 29 май Столичния общински съвет трябва (СОС) трябва да разгледа публикувания още на 24 април проект за бюджет на Столичната община за тази година. Заложени са 2,84 милиона лева или близо с 200 милиона повече от миналата година, но само 1,6 от капиталовата програма е предвидена за нови проекти, а най-много средства отново са за транспорт и строителство. Подчертаваме транспорт, защото разбрахме през изминалата седмица как за транспорт пари няма. Въпреки ръста от 200 милиона лева, столицата ще довършва предимно започнати ремонти и проекти. Гост в студиото е Карлос Контрера, общински съветник от ВМРО, зам.-председател на Комисията по транспорт. Ще започнем най-напред с проекта за бюджет, г-н Контрера, но ще минем из ехото от транспортния протест. Та така, как, най-напред, не, защо как, защо се забави внасянето на бюджета в Общинския съвет? Всъщност, общинските бюджети са функция от приемането на държавния бюджет, тъй като има законови срокове в Закона за публичните финанси. Т.е. ние чакаме парламента да приеме бюджета, след което започва текат срока за съставяне и внасяне на кмета, и след това срока за обсъждането и приемането му. Всъщност, в момента ние формално спазваме законовата процедура, тъй като 29-и абсолютно попада в определените граници, но имаше разбира се и общини, които приеха миналата седмица своите бюджети. Друг е въпросът, че София е в малко особена ситуация, тъй като както добре знаем, реално управленско мнозинство няма, особено след като и "Спаси София“ напуснаха коалицията на кмета и групата на "Продължаваме промяната - Демократичен България“ и "Спаси София“ се раздели на две, което прави постигането на някаква подкрепа по който и де въпрос още по-сложно. Бюджетът в крайна сметка ще бъде разгледан, и аз мятам, че особено в тази обществено-политическа ситуация в страната, той трябва да бъде приет, разбира се, след като се направят съответните корекции в него. Още през април аз изразих позицията на ВМРО, че този вариант за бюджет има необходимост да бъде прекроен. Защо трябва да бъде прекроен? Ще започна от политическите мотиви. За нас от ВМРО е важно фокусът да се премести върху кварталите и инструментът за това е бюджетът. И всъщност ние направихме един много сериозен анализ, първо, на всички предложения, които получихме от структури на ВМРО, от граждански организации, от неформални организации на граждани по кварталите, и предложихме включването на обекти, които дълго време са били отлагани, не от този мандат, още от предходни мандати, с необходимост да бъдат включени, като предлагаме включването на седем допълнителни детски градини и корпуси, съответно филиали за изграждане, предлагаме изграждането на един физкултурен салон. Колкото и да е странно все още в София има едно училище, което няма физкултурен салон. Това е Училището по приложени изкуство, което се намира в квартал "Орландовци“. Предложили сме основни ремонти на детски градини и училища, средства за училищни дворове и площадки в квартални училища, все отлагани във времето. И посочваме, че средствата следва да се осигурят към районните администрации и процедурите да се проведат от районните администрации, от районните кметове. Тук отваряме една скоба – ВМРО няма районни кметове. Повечето районни кметове в София са избрани от "Продължаваме промяната - Демократичен България“ и "Спаси София“. Т.е. техният интерес е да им помогнат. В интерес на истината, поради това очаквам тези предложения на ВМРО да бъдат подкрепени. И нашата логика е много проста: районният кмет е заинтересован, когато получи възможност през бюджета да изпълни определени обекти – ремонт или строителство на училище, детска градина, спортна площадка, улица, той да го направи бързо, да го направи качествено, т.е. да действа ефективно. Защото районният кмет като пряко избран от хората от конкретните квартали е в непрекъснат досег с живущите. Те всяка седмица ходят при него на приемен ден. И всъщност промяната на фокуса в бюджета ще отпуши процеса на прословутата децентрализация, за която всички говорят в държавата, но никой нищо не прави на практика. Т.е. какво казваме от ВМРО? Дайте да дадем по-голяма оперативна самостоятелност на районните кметове, нека им да дадем възможност да работят, за да се усети ефектът от приемането на бюджета в кварталите на София. Ясно е, че Общината през централната администрация ще се занимава с големите проекти – булеварди, метро, релсов път за трамвайната мрежа, тролейбусната мрежа. Но що се отнася до кварталите, аз съм убеден, че районните кметове имат огромен стимул, когато им се даде възможност да работят, за да докажат, че те могат да управляват ефективно. Докато когато процедурите се правят на "Московска“ 33, няма такъв стимул да се работи бързо и ефективно, тъй като там приоритетите са за големите неща, разбира се. И аз си мисля, че ако този принцип бъде подкрепен от останалите в Общинския съвет, а защо не и от кмета на София, ние ще видим качествена промяна в кварталите в рамките на следващите 12 месеца, там, където се вложат средства. Как това може да се случи, това прекрояване? От къде ще дойдат средства? С решение на Общинския съвет. Тук е на място и да направя уточнение. Много пъти се чуват критики: вие предлагате само разходи, но не предлагате от къде да дойдат парите. Това е станало като някаква дъвка, която непрекъснато се повтаря. ВМРО никога в годините не си е позволяло да внася предложения без финансова обосновка. И сега сме направили такава, като що се отнася до приходната част, данъчни приходи, ние предлагам да се завишат прогнозните приходи от Туристическия данък, защото първо, миналата година ставките бяха повишени с решение на Общинския съвет, второ, кметът на Столичната община заяви, че по брой туристи София се възстановява и скоро ще надмине нивата преди COVID. Т.е. увеличението на туристическия поток и увеличените ставки се предполага, че трябва да доведат до по-голяма събираемост на приходи. Затова и сме предложили вместо 3 милиона лева, както предлага кметът Терзиев, приходите бъдат завишени на 5 милиона. Нещо друго много важно, от ВМРО предлагаме да се завишат приходите от управлението на общинската собственост, т.е. от наемите. Публична тайна е, че София не управлява добре своето имущество и в следващите седмици и месеци, като представител на ВМРО, ще внеса предложени именно за затягане на контрола и повишаване на тази събираемост. Защото аз съм убеден, че има десетки, ако не и стотици общински имоти, които се ползват на едни не много, така да го кажа, издържани правни основания, наемите не са индексирани, не са провеждане конкурси. И тук вече пък работата ще бъде и с централната администрация на "Московска“ 33, но и с районните кметове, които в по-голяма част стопанисват общинските имоти. Убеден съм, че бихме могли да увеличим при една активна работа приходите поне през тази година с 5-6 милиона лева, които разбира се да се използват за инвестиции в града. Понеже става дума за увеличение на приходите, знаете новината в тази посока, в парламента от "Възраждане“ предлагат да се увеличат и таксите за строителство на територията на София, като това ми не разбира се през закон. Това е в парламента. Това възможно ли е или? Не съм се запознал с конкретния законопроект, разбира се ще го прегледам когато бъде качен в страницата на Народното събрание. Принципно добре е държавата да промени механизма, по който се формират т.нар. такси, които се събират от общините, но тук трябва да имаме предвид, че София, а и всички общини между другото в България, все още не са намерили формулата за определянето на Такса "Смет“. И на мен ми се ще първо тази тема да бъде затворена практически и тогава да се отваря темата с другите такси. Сега, дали е възможно през закона да се повишат таксите? Законодателят може да направи и да реши всичко. Въпросът е дали ще се намери балансът между размера на таксата и това, което гражданите и бизнеса са готови да платят. Този анализ е много важен, защото ние можем да си измислим всякакви числа, но като няма кой да ги плаща тези такси, мисля че ще се получи обратният ефект. Иначе, наистина в София таксите, особено за разрешението за строеж са ниски и следва да бъдат повишени, но както знаете, в сегашната нормативна ситуация това трябва да се докаже през разходите за издаване на разрешението за строеж. И между другото, много интересно, за миналата година бяха заложени по спомени 45 милиона лева, които се изпълниха едва на 60%. Т.е. намаляват приходите. А София се строи, и се строи видимо. Най-вероятно обаче, по-голямата част от тези обекти, които се строят, са по разрешение за строеж, издадени в минали години. Всъщност, тук стигаме до другия управленски размисъл през стойността на таксата за разрешение за строеж донякъде може да бъде ограничено и т.нар. "презастрояване“. Друг е въпросът, защото за мен категорично на имотния пазар има определена форма на тежка спекула по отношение на някои категории имоти, друг е въпросът дали и това ще помогне. Истината е, че по-скоро трябва да се мисли, защото говорим за презастрояването, за градоустройствени цялостни решения, а не да се опитваме през таксите да решаваме и този въпрос. Но разговорът е отворен, както се казва. Г-н Контрера, редно е да обърне внимание именно на проблемите в транспорта, особено след шестдневния протест и парализирането, парализата на столицата. Какво е ехото след тези събития? Аз се надявам да бъдат извадени правилните изводи, но като слушам задочната престрелка през медиите, оставам с усещането, че много хора всъщност не разбраха защо се стигна и се случи този протест и какви са последствията от него. Истината е, че социално напрежение имаше още от октомври 2024 година, когато се заговори, че Общината ще предложи само по 100 лева увеличение на транспортните работници. И още тогава аз предупредих и в медиите, и в залата на Общинския съвет, че рискуваме да стигнем до протест и стачка. Мисля, че и във вашето студио съм го казал поне два пъти. Да. Тогава нито "Продължаваме промяната“, нито "Демократичен България“, нито "Спаси София“чуха тези предупреждения. Аз имам чувството, че цялата ситуация някак си беше изкуствено създадена вътре, в Общината, и то от "Спаси София“ и техния зам.-кмет по транспорта, защото когато той напусна и съответно проблемът с парите за транспорта трябваше да се решава без зам.-кмет на транспорта, това което установихме, е, че първо, друг вариант не е разработван никога, което един управленец не може да си го позволи. Ти трябва да разработиш няколко варианта. Второ, видя се, че социалният диалог със синдикатите не върви. Това е по времето, когато зам.-кметът Павлов от "Спаси София“ всъщност като ресорен трябваше да преговаря с тях. За мен ситуацията се изтърва. Транспортните работници се изнервиха. Според мен диалогът не беше на това ниво, на което трябваше да бъде. И аз си мисля, че всички от тази ситуация трябва да излезем с едно на ум всички страни, че когато няма нормален разговор, когато няма добра комуникация, обикновено стигаме до криза. От тук нататък съжалявам, че покрай всъщност протестите темата се фокусира само и единствено върху възнагражденията, защото големия проблем на обществения транспорт в София всъщност са условията на труд. Ние сме имали възможност и преди тук, в Радио "Фокус“ да говорим по тази тема. И истината е, че колкото и да се увеличават възнагражденията, ако не подобрим качествено и бързо условията на труд, нови работници и служители няма да дойдат. Как ще ги подобрите? Което на първо място означава, що се отнася до автобусния транспорт, бързи доставки на нови превозни средства, защото всъщност водачът работното му място е превозното средство, и когато караш един стар автобус без климатик, зимата студено, лятото жега 50 градуса, очевидно не са ти добри условията на труд. Второ, избягването на тези непрекъснати аварии на превозни средства, когато трябва да се подменя, това изнервя водача. Следващото нещо е да намалим часовете извънреден труд, защото виждате за какво става въпрос: 40-60-70 часа извънреден труд на месец – това е брутално, което може да стане с привличане на нови хора в системата, което пък трябва да разглеждаме по няколко начина как да направим тази професия по-атрактивна. Първо, от една страна разбира се бонус за младите водачи, т.е. да се избегне тази ножица, защото те нямат клас прослужено време, което да им носи допълнение към възнаграждението, т.е. друг механизъм, с който те да получават възнаграждения по-близки до тези на останалите колеги, и социални придобивки, което ще рече общински жилища за работещи в обществения градски транспорт на София, което ще рече примерно една точка или както решим при приемане в детска градина. Това, което Столичен автотранспорт предлагат, е въвеждане на допълнително здравно осигуряване за работниците и служителите. Има какво да се направи, но… В другата част, в електротранспорта, това минава през основни ремонти на трамвайни трасета и кабелно-контактна мрежа, и най-вече, когато говорим и за условието на труд, битовите условия в депата и гаражите, които в някои отношения са по-зле от третия свят. За всичко това трябва обаче пари. Пари. Ето, това ще хак да ви кажа. През бюджета как ще ги намерите тези пари? Възможности има, въпрос на желание е. Знаете, че миналата година Общинският съвет взе решение автотранспорта и електротранспорта да получат по 7,5 милиона именно за условия на труд, т.е. да приведат гаражите и халетата в някакво нормално състояние, не зимата вътре да е минус 30 и да духа вятър, а лятото да е 60 градуса. Тези средства обаче все още не са отпуснати от Столична община. От ВМРО сме предложили за този бюджет и други – финансиране доставката на автобуси, предложили сме двойно увеличение на основния ремонт на релсов път и кабелно-контактна мрежа, т.е. там къде се движат трамваите, тролеите. Предложили сме също така от бюджета да се отделят средства за модернизация на стари трамвай – нещо, което го има в инвестиционната програма на Общината, гласувана миналата година. Т.е. предложение има. Въпросът е ще се намери ли политическа воля те първо, да се включат бюджета и второ, много важен въпрос към Терзиев и неговият екип, ще изпълнява ли администрацията бюджета на Столична община или няма да изпълнява. Защото аз съм учуден, но в момента сме в една много странна ситуация – все още Общината не е превела парите, които дължи на Център за градска мобилност, с което той пък да преведе на транспортните оператори средства, с които да платят за платите. Аз мисля, че това е една политика на инат. Т.е. в момента независимо, че бяха дадени тези 15 милиона от държавата, все още нищо никъде не е преведено, така ли? Не, то няма и как да бъде преведено, защото тези средства на ПМС излязоха в постановление на Министерски съвет на 19 май, но аз говоря за задължения от март още, които общината не е платила. И имам усещането, че се правят някакви много странни ходове и стъпки, които могат да ни докарат отново протести.И може би някой цели това. Друг е въпросът това ли е отговорното поведение към града, защото говорим за 66 милиона към днешна дата, които Общината дължи на транспортните дружества, и то не се оспорва. И в същото време не са плащани, има задължения от март месец. Аз не мисля, че така може да функционира която и да е публична система по този начин. Как ще работите при положение, че имате абсолютно разделение, блокада и втвърдяване от двата страни? Екипът на кмета не отстъпва, общинските съветници как ще работите? За мен политиката на противопоставяне и политиката на инат е абсолютно контрапродуктивна. И няколко пъти се опитвам да обясня, че за да се случат неща в града, положителни неща и да вървим все пак в някаква посока, първото условие е да започнем да си говорим, а не като някакви две враждуващи егитки да си крещим през улицата. През медиите. В случая през медиите. И моето убеждение е, че софиянци все пак виждат кой какво твори в общинската политика и как се държи, какво говори и какво прави всъщност, и ясно си дадат оценка. Това, което искам да кажа и в тази ситуация: аз съм учуден как общински съветници, при това от коалицията, която избра кмета на София, които реално управляват администрацията, по време на комисии, на заседания на Общинския съвет се държат като регистратори. Те се държат като хора, които констатират. Ама нас не са ни избрали софиянци да констатираме, да регистрираме, а са ни избрали когато има проблем, да го обсъждаме и да вземем решение. Прогнозата ви сега: как ще мине бюджетът, как ще минат тези решения, за които говорим? Предполагам, че в рамките на следващата, макар и по-кратка работна седмица, ще има дискусии и консултации. Така или иначе, между отделни политически групи такива вече текат в Общинския съвет. На мен не ми се ще Терзиев да се самоизолира от този разговор, защото ясно е, че тук кметът трябва да бъде водещата фигура. Но все пак аз си мисля, че в Общинския съвет, въпреки противоречията и различни взаимно изключващи се понякога предложение, бюджетът ще бъде приет не за друго, защото не можем да си позволим на фона на цялата турбуленция в държавата, да хвърлим и Столична община в поредната политическо-финансова криза. Тъй като знаете, без бюджет Общината на практика функционира на командно дишане и много трудно може да се разплаща. И на финал ще ви помоля за кратък отговор, защото е важно: като зам.-председател на Комисията по транспорт вие поискахте от Центъра за градска мобилност предложение за компенсация на гражданите, притежаващи абонаментни карти заради шестдневната стачка или протест. Получихте ли отговор? Заедно с г-н Иван Таков, който е председател на Транспортната комисия в СОС, изпратихме писмо и вече в доклад и в проект за решение сме заложили да бъде автоматично удължена валидността с шест дни на дългосрочните превозни документи заради периода на стачката. Т.е. всички карти, грубо казвано, които са били валидни в този период, 14-19 май включително, да бъдат удължени с шест дни, тъй като наистина не е справедливо и в крайна сметка ползвателите трябва да получат компенсация за този период, в който те реално са предплатили, пък не можеха да ползват услугата. |
Още по темата: | общо новини по темата: 169 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/29 ] следващата страница |
Трябва ли да се дадат повече права на районните кметове? | ||
Да (595) | 53% | ![]() |
Не (415) | 37% | ![]() |
Не мога да преценя (113) | 10% | ![]() |
За контакти:
тел.: 0700 45 024
novini@sofia24.bg