
ЗАРЕЖДАНЕ...
Първият трамвай в София е тръгнал преди 124 години на този ден | ||||||
| ||||||
Дата: 14.01.2025 г. (вторник) Начална спирка надлез "Надежда“ Час на тръгване: 15:00 ч./ 16:00 ч. / 17:00 ч. / 18:00 ч. Продължителност на маршрута: 30 минути Крайна спирка: пл. "Журналист“ Час на тръгване: 15:30 ч. / 16:30 ч. / 17:30 ч. / 18:30 ч. Трамваят ще спира на всяка спирка от маршрута. Не е необходимо предварително записване. По време на обиколката чрез кратка беседа, пътуващите ще научат интересни факти за историята на първия трамвай в София, трамвайното движение и емблематичните места и обекти, през които се преминава. В духа на XX век, всеки пътник ще се наслади и на незабравимо музикално пътешествие с популярната за онова време шлагерна музика. Преди 124 години на този ден е тръгнал първия трамвай в София На 1 януари (по стар стил 14 януари) в 10:30 ч. 1901 г., след тържествено откриване тръгва първият електрически трамвай в София. На церемония в присъствието на тогавашния столичен кмет Христо Попов, тръгва първият вагон, тържествено накичен с цветя. Маршрутът му е от гарата до площад "Славейков“, а насъбралите се любопитни софиянци, желаещи да видят чудото на техниката. До тогава едно от най-разпространените превозни средства сред софиянци са конските омнибуси, като основните им направления са селцата в подножието на Витоша – Банкя, Княжево и Горна баня. Маршрутът на трамвая е нарочно подбран и за времето си е най-представителният: старата гара тъкмо е ремонтирана и разширена с луксозен салон, та да може да приема чуждестранни гости, а пък около пл. "Славейков" е центърът на столицата. Важно място за новата градска железопътна мрежа е Градската градина, която била опасана от всички страни с трамвайни линии. Това е проектът на германския инженер Клингенберг. Първият покрит вагон тръгва накичен с цветя. Около него са току-що назначените ватмани, зад тях любопитните столичани. София се явява една от първите европейски столици с електрифициран градски транспорт. Трамвайната мрежа е стигала до кварталите Княжево, Павлово, Красно село и Подуяне, които по онова време са били просто села в околностите на столицата. Трамвайната мрежа била с обща дължина от 23 километра, съставена от 6 линии. Първите мотриси били зелени на цвят и наброявали общо 24 коли и ремаркета, доставени от Белгия. Не е имало спирки и трамваят е спирал само при знак от някой пасажер да слезе или да се качи. По късно софиянци вече можели да се возят до Подуяне, по "Пиротска" до църквата "Св. Никола" и до Княжево. Столичната община инвестира в развитието на електрически обществен транспорт в обновяването на превозните средства и линии. Днес в града има над 200 км релсови трамвайни линии (единичен коловоз), а една от най-интересните и романтични спирки е “Вишнева". В момента продължава реконструкцията на бул.“Рожен“, където се обновява и трамвайния път. София днес разполага и с 52 км метро, което продължава да се разширява. В процес на строителство са още 10 км и 10 метростанции, с които метрото ще поеме 46% от градския транспорт. |
Още по темата: | общо новини по темата: 640 | ||||||||||||
| |||||||||||||
предишна страница [ 1/107 ] следващата страница |
За контакти:
тел.: 0700 45 024
novini@sofia24.bg